کد مطلب:243789 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:115

موعظه هایی از علی
[67] 2 - و نیز گفته است:

ابو تراب عبدالله رویانی از عبدالعظیم حسنی نقل كرده كه گفت: به امام جواد علیه السلام عرض كردم. ای فرزند رسول خدا! از پدرانت، حدیثی برایم بیان فرما؛ حضرت فرمود: پدرم از جدم از پدرانش. برایم نقل كرده است كه امیر مؤمنان علیه السلام فرمود: مردم تا وقتی متفاوتند، در خیر و نیكی بسر برند و چون یكسان گردند، نابود شوند.

راوی گفت: عرض كردم: ای فرزند رسول خدا! بر من بیفزای؛ حضرت فرمود: پدرم از جدم از پدرانش - درود خدا بر آنان - برایم نقل كرده است كه: امیر مؤمنان علیه السلام فرمود: اگر اسرارتان بر ملا می شد، بر یكدیگر نمی پوشیدید.

گفت: عرض كردم: ای فرزند رسول خدا! بر من بیفزای؛ حضرت فرمود: پدرم از جدم از پدرانش - درود خدا بر آنان - برایم نقل كرده است كه امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: شما البته



[ صفحه 58]



نمی توانید با دارایی خود، به همه مردم احسان كنید؛ بنابراین با گشاده رویی و برخورد پسندیده، آنان را فرا گیرید؛ چه اینكه من از رسول خدا شنیدم كه فرمود: شما البته با دارایی خویش نمی توانید به همه مردم احسان كنید، پس آنها را با خلق و خوی خود فرا گیرید.

گفت: عرض كردم: ای فرزند رسول خدا! بر من بیافزائید؛ حضرت فرمود: پدرم از جدم از پدرانش - درود خدا بر آنان باد - برایم نقل كرده است كه امیر مؤمنان علیه السلام فرمود، كسی كه به سرزنش روزگار پردازد، سرزنشش به درازا خواهد كشید.

گفت: عرض كردم: ای فرزند رسول خدا! بر من بیفزای حضرت فرمود: پدرم از جدم

از پدرانش: برایم نقل كرده است كه امیر مؤمنان علیه السلام فرمود: همنشینی با شریران و بدان، بدگمانی به نیكان و خوبان را در پی می آورد.

گفت: عرض كردم: ای فرزند رسول خدا! بر من بیفزای، حضرت فرمود: پدرم از جدم از پدرانش - كه درود خدا بر آنان باد - برایم نقل كرده است كه امیر مؤمنان علیه السلام فرمود بد ره توشه ای است به سوی معاد، دشمنی با بندگان.

گفت: عرض كردم: ای فرزند! بر من بیفزای، حضرت فرمود: پدرم از جدم از پدرانش: برایم نقل كرده است كه امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: بهای هر كس، به اندازه نیكی اوست.

گفت: عرض كردم: ای فرزند رسول خدا! بر من بیفزای، حضرت فرمود: پدرم از جدم از پدرانش علیهما السلام برایم نقل كرده است كه امیر مؤمنان علیه السلام فرمود: شخصیت آدمی در زیر زبان نهفته است.

گفت: عرض كردم: ای فرزند رسول خدا! بر من بیفزای، حضرت فرمود: پدرم از جدم از پدرانش علیهما السلام برایم نقل كرده است كه امیرمؤمنان علیه السلام: كسی كه قدر خود را شناخت، هلاك نگردید.

گفت: عرض كردم: ای فرزند رسول خدا! بر من بیفزای، حضرت فرمود: پدرم از جدم از پدرانش علیهما السلام برایم نقل كرده است كه امیر مؤمنان علیهما السلام فرمود: تفكر پیش از هر كاری، از پشیمانی ایمنت می گرداند.

گفت: عرض كردم: ای فرزند رسول خدا! بر من بیفزای، حضرت فرمود: پدرم از جدم از پدرانش علیهما السلام، برایم نقل كرده است كه امیر مؤمنان فرمود: كسی كه به روزگار اعتماد نماید،



[ صفحه 59]



شكست می خورد.

گفت: عرض كردم: ای زاده رسول خدا! برمن بیفزای، فرمود: پدرم از جدم از پدرانش علیهما السلام برایم نقل كرده است كه امیر مؤمنان علیه السلام فرمود: هر كس به رأی و نظر خود بسنده نماید و خود را غنی و بی نیاز از دیگران بداند، جانش را به خطر افكنده است.

گفت: عرض كردم: ای فرزند رسول خدا! بر من بیفزای، حضرت فرمود: پدرم از جدم از پدرانش علیهما السلام برایم نقل كرده است كه امیر مؤمنان علیه السلام فرمود: اندك بودن عائله، یكی از دو آسانی است.

گفت: عرض كردم: ای رسول خدا! بر من بیفزای، حضرت فرمود: پدرم از جدم از پدرانش علیهما السلام برایم نقل كرده است كه امیر مؤمنان علیه السلام فرمود: كسی كه دچار خود پسندی شد، به هلاكت رسیده

گفت: عرض كردم: ای فرزند رسول خدا! بر من بیفزای، حضرت فرمود: پدرم از جدم از پدرانش علیهما السلام برایم نقل كرده است كه امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: كسی كه به جایگزین (و عوض داشتن انفاق مال در راه خدا) یقین داشته باشد، در بخشش سخاوتمند خواهد بود.

گفت: عرض كردم: ای فرزند رسول خدا! بر من بیفزای، حضرت فرمود: پدرم از جدم از پدرانش علیهما السلام برایم نقل كرده است كه امیر مؤمنان علیه السلام فرمود: كسی كه به سلامت بودن خویش از سوی زیر دستان راضی باشد (حق و حقوق آنها را رعایت كند)، از سلامتی مافوقش بهره مند می شود.

راوی گفت: عرض كردم: مرا بس است. [1] .

[68] 3 - كلینی آورده است:

ابو مریم انصاری از امام جواد علیه السلام روایت كرده است كه فرمود: مردی در بصره بپا خاست و خطاب به امیر مؤمنان علیه السلام عرض كرد: ای امیر مؤمنان! ما را از برادران، آگاه ساز؟ حضرت فرمود: برادران و دوستان دو دسته اند: دوستان امین و مورد اعتماد و دوستان مجاور و همكار، اما دوستان مورد اعتماد و امین، به منزله ی دست و بازو و فامیل و دارایی اند، هر گاه با برادر دینی خود در این حد از اعتماد و اطمینان بودی، جان و مالت را نثارش كن و با دوستانش دوست و



[ صفحه 60]



با دشمنانش دشمن باش، عیب و رازش را كتمان كن و خوبیهایش را علنی ساز و بدان ای سؤال كننده! كه این برادران دینی، از یاقوت سرخ كمتر هستند، (بسیار كم و انگشت شمار هستند.)

و اما دوستان مجاور و همكار، همانا تو، بهره خود را از آنها می بری و قطع رابطه با آنان نكن و جز همین منفعت ظاهر چیزی از نهان خانه آنها مخواه و درست مثل خودشان، با آنان گشاده رو و شیرین زبان باش. [2]


[1] الامالي: 531 ح 718.

[2] الكافي 2: 248 ح 3.